En plug-in hybrid bruger som
hovedregel mere benzin, når den ikke bruger af den
opladede strøm på batteriet, end en tilsvarende bil
med konventionel drivline. Det er ikke tilfældet for
Volvo XC40, og det gør plug-in udgaven mere
interessant end tilfældet er hos flere af
kollegerne. Det er dog ikke det eneste man skal
forhold sig til.
Men lad os begynde med
benzinforbrug og forurening, for det er trods alt
den vigtigste grund til at vælge en plug-in. Hos
Volvo hedder en elektrificeret bil ”Recharge”,
uanset om den er en plug-in eller en regulær elbil.
Volvo XC40 Recharge er udrustet med et 10,7 kWh
batteri og en 82 hestes elmotor, der assisterer en
kompakt 3-cylindret 1,5 liters 129 hestes
turbobenzinmotor. Tilsammen yder de 211
hestekræfter, og drivlinen er sådan bygget op, at de
to motorers topeffekt overlapper hinanden, så
systemeffekten bliver netop de 211 hestekræfter.
Ægte SUV
Drivlinen i den prøvekørte
version trækker på forhjulene, men XC40 kan også fås
med firehjulstræk. Med også en frihøjde på 21,1 cm
kan den uden yderligere bemærkninger klart
kategoriseres som en SUV. PHEV (Plug-in Hybrid
Electric Vehicle) kan accelerere til 100 km/t på 8,5
sekunder og topfarten er som i alle Volvo’er, der
kan køre så hurtigt, fastsat til 180 km/t. Og så er
den i øvrigt prissat til 373.000 kroner, inklusive
det omfattende Inscription Expression udstyr.
Sammenlignes med en
konventionel 129-hestes XC40 med manuelt gear er
prisen for denne 384.330 kroner. Med 8-trins
automatgear er listeprisen 405.000 kroner, vel at
mærke for begges vedkommende med det lave såkaldte
Momentum udstyr. Og det officielle WLTP forbrugstal
for automatgears-udgaven er 13,2-13,7 km/l.
Ligeså langt på literen
Hér kommer det interessante:
Med el-sparefunktionen aktiveret, som betyder at
Volvo Plug-in’en i princippet gemmer al strømmen fx
til senere brug, var det vores erfaring, at den
kørte tæt på 13,5 km/l – vel at mærke i den
virkelige verden. Over ca. 100 km svandt ca. 5
kilometer af den elektriske rækkevidde ved som
udgangspunkt et fuldt batteri. Men det rokker ikke
meget ved, at man i praksis kører ligeså langt på
literen, når der ikke bruges af den opladede energi,
som i en XC40 med konventionel motor.
Sammenlignes endvidere med en
4-cylindret 197-hestes XC40, også med automatgear,
er brændstofforbruget heller ikke meget forskelligt.
Men det er prisen til gengæld: 450.000 kroner for
Momentum-versionen.
Afgiftsbegunstigelse
Pris-forklaringen går i al
væsentlighed på, at Volvo til fulde har kunne
udnytte den afgiftsbegunstigelse, der er indbygget i
den nye afgiftslovgivning, regeringen vedtog i
februar i år. Så fra et købersynspunkt, hvis man går
efter en XC40, er Recharge versionen prismæssigt
klart at foretrække.
Unikt er det også, at
Recharge (ligesom den kraftige 197-hestes udgave) må
trække en anhænger på 1800 kg. Forklaringen er
formentlig, at de to motorers topeffekt peaker
samtidig, så plug-in hybriden reelt kan levere 211
hestekræfter og et magnum-drejningsmoment på 425 Nm,
som er 105 Nm større end i den konventionelle
197-hestes version.
Fordel med måde
Og hvad er så ulempen... I
dagligdagen vil der næppe være mærkbare handikaps,
men under mere ekstreme belastninger er den
konventionelle udgave den store vinder.
Recharge-udgaven kan nemlig kun levere de mange
kræfter indtil der ikke er mere strøm tilbage på
batteriet. Når det er tomt, har man kun 129
hestekræfter at gøre godt med, og det er en helt
anden historie.
Hvad køreegenskaberne angår
så se videoen her på siden. Men kort opsummeret var
testkørslen lidt handikappet af, at foregå på
vinterdæk under forårsagtige temperaturer på 9
grader. Men bilen virkede nu ikke meget forskellig
fra de konventionelle versioner, hvilket givet vis
skyldes, at PHEV’en ikke er så meget tungere end de
konventionelle versioner som det opleves hos
majoriteten af konkurrenterne.
XC40 Recharge vejer 1875 kg
mens 197-hestes udgaven vejer 1711 kg. Forskellen
skyldes utvivlsomt, at den kompakte 3-cylindrede
129-hestes benzinmotor er noget lettere end den
4-cylindrede 197-hestes 2-liters benzinmotor.
Kører glimrende i
dagligdagen
Sidstnævnte har 8-trins
automatgearkasse mens plug-in’en har et 7-trins
dobbeltkoblingsgear. Plug-in gearet er dog smidig
nok og skiftet mellem gearene indbyrdes såvel som
samarbejdet mellem de to motorer er om ikke
umærkeligt så dog ikke forstyrrende. Vi gætter dog
på, at der vil være en vis udfordring i at køre på
glatte veje med uforudsigeligt underlag. Fordi
overførslen af kræfter til underlaget ikke er
forudsigeligt, da man som fører ikke i praksis kan
styre på hvilken måde de to motorer samarbejder. Men
det er ikke dokumenteret, og alene et gæt.
Den prøvekørte XC40 Recharge
var i øvrigt udrustet med forskelligt ekstraudstyr
(det er jo noget af det, man kan bruge besparelsen
ved køb af en PHEV på) – især vil vi anbefale
lyspakken til 8.500 kroner som indebærer and man har
Fuld LED forlygter. Det kan på det varmeste
anbefales.
|